SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG SAYA

Tuesday, November 1, 2011

Telefon Bimbit


TELEFON BIMBIT


  1. Jika anda gemar bercakap pada jangka masa yang lama dan meletakkan telefon pada telinga, anda akan mengundang risiko pada kesihatan diri. Pancaran bahaya yang dikeluarkan oleh gelombang radiasi memberi kesan pada setiap sistem tubuh dan kepala. Antara risikonya adalah kanser kulit, pra-penuaan, pekak, tumor otak, pemusnahan sistem imun dan DNA, kecacatan kelahiran, meningkatkan tekanan darah, penyakit Alzeimer, penyakit Parkinson, hilang ingatan, gangguan saraf, penyakit jantung, batu karang, keletihan, lemah syahwat, pening dan sakit kepala, keracunan tampalan gigi, kemurungan, asma dan rasa panas membahang di sekitar telinga. Adalah lebih baik anda memilih untuk bercakap dengan menggunakan kaedah speakerphone/handfree/wireless bluetooth earphone dan yang terbaik adalah penggunaan kaedah sms. Cepat atau perlahannya kesan risiko yang dirasai berbeza di antara pengguna bergantung pada usia.
  2. Penggunaan telefon bimbit selama 30 minit sehari meningkatkan risiko seseorang mendapat ketumbuhan atau kanser otak disebabkan radiasi dari telefon bimbit dan menara pemancar. Hanya pengguna "tegar"  berdepan dengan ancaman pada kesihatan. Tiada risiko ketara jika seseorang menggunakan telefon bimbit kurang dari 30 minit sehari atau menggunakan aksesori pendengaran.
  3. Kilat boleh mencederakan atau membunuh pengguna telefon yang menggunakan earphone ketika kilat menyambar. Bila ia berlaku, anda akan tercampak dari kedudukan asal dan telefon bimbit anda akan kelihatan seperti seketul logam disebabkan ia cair serta merta dan mengeras. Kesan kebakaran akan berlaku pada telinga. Jika anda sedang memandu atau menunggang motosikal,anda akan terkejut dengan bunyi letupan dan bahang panas secara tiba-tiba setelah disambar petir dan sekaligus kenderaan anda hilang kawalan, terbabas dan menemui kemalangan sama ada cedera atau maut.

No comments:

Post a Comment

Please comment freely but keep it polite by not doing spam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...